5 mituri despre schimbul de ulei

Am observat, din discuțiile pe care le-am avut în ultimele luni, că pandemia a coborât întreținerea mașinilor pe lista priorităților multor oameni. Restricționarea deplasărilor și munca de acasă au însemnat mai puțini kilometri la volan, astfel că unele mașini au rămas chiar echipate cu anvelopele de iarnă încă din 2019 (sper că nu voi, pentru că sunteți cititori informați și șoferi responsabili care merg musai de 2 ori pe an la vulcanizare 🙂 ). Nu mai zic de revizii, care implică un drum la service și alți oameni care intră în contact cu mașina…

Tocmai de aceea cred că acum este un moment bun să vă aduc aminte cum puteți avea grijă de mașina voastră, ca atunci când vom putea călători din nou după bunul plac să o puteți face în siguranță. Și dacă citiți articolul conștiincios până la capăt, puteți primi și garanție pentru motorul mașinii voastre, 1 an de zile – pentru suficient de multe excursii fără griji în 2021, cât să uităm de covid.

  1. Dacă motorul consumă ulei e o problemă

Toate mașinile “consumă” ulei de motor. Când verificați nivelul uleiului de motor pe joja de control, veți observa 2 indicatori, pentru nivelul minim și cel maxim. În principiu, imediat după revizie, nivelul uleiului în motor ar trebui să fie spre maxim. Pe măsură ce folosim mașina, nivelul o să înceapă să scadă deoarece, inevitabil, din construcția motorului, se arde o cantitate foarte mică de ulei. Totuși, până la următoarea revizie, nivelul uleiului nu ar trebui să scadă sub minim. 

La motoarele mai uzate, se arde mai mult și, uneori, nivelul uleiului pe jojă poate să scadă sub minim, astfel completări de 1-200ml sunt normale. Totuși, trebuie să verificați motorul de scurgeri de ulei care ar putea să apară la diverse elemente de etanșare – eu am pățit-o chiar cu bușonul de la baia de ulei. Nu trebuie să se confunde consumul de ulei cu pierderile de ulei.

Nivelul de ulei se verifică întotdeauna cu motorul oprit și, ideal, înainte de orice excursie mai lungă cu mașina.

  1. Uleiul din motor se schimbă la fix 15.000km

Fie că este vorba despre gradul de vâscozitate al uleiului sau intervalul de schimb, fiecare mașină vine cu specificații clare de la producător, care ar trebui respectate întocmai pentru o întreținere optimă. Este adevărat, majoritatea mașinilor moderne, apărute pe piață în ultimii 10-20 de ani, recomandă schimbul de ulei la fiecare 15.000km.

Însă intervalul unui schimb de ulei este decis de mai mulți factori: drumuri scurte cu multe opriri (motorul nu are timp să ajungă la temperatura optimă), condus sportiv (grăbește uzura pieselor), drumuri la temperaturi extreme, atmosferă poluată (mult praf sau particule, agenți corozivi din atmosferă), mașini care tractează platforme sau care transportă frecvent greutăți mari, motoare cu mulți km (au uzură mai mare ca motoarele noi). De aceea, la noi în țară mulți șoferi (printre care mă număr și eu) aleg să schimbe uleiul mai devreme, la 10-12.000km, pentru a minimiza uzura componentelor din motor și a-i prelungi astfel durata de viață.

Ceea ce mulți producători de mașini sau lubrifianți consideră “utilizarea optimă” a mașinii arată însă cu totul altfel: mers predominant pe autostradă (unde motorul are timp să ajungă la temperatura optimă fără multe opriri/porniri de pe loc ca în oraș), condiții meteo fără temperaturi extreme, atmosferă nepoluată – practic, “ca în Germania”, cum ar spune mulți pasionați de mașini. Genul acesta de utilizare, specifică celor care fac zilnic naveta din suburbii sau alte orașe mai mici spre locul de muncă, poate să permită un interval flexibil de service. Majoritatea mecanicilor pe care îi cunosc nu sunt de acord să “lase” mașina să decidă când este nevoie să se schimbe uleiul, însă mașinile moderne vin cu sisteme complexe numite OLM (Oil Life Monitors) care iau în considerare toți factorii de mai sus, dar și diverși alți parametri de funcționare a mașinii, inclusiv senzori care urmăresc proprietățile uleiului din motor. Intervalul flexibil permite astfel extinderea duratei de viață a uleiului, de cele mai multe ori cu câteva mii de km.

La polul opus este schimbul de ulei în cazul mașinilor sportive: fie că vorbim de mașini de curse sau de mașini sport cu care ieșim la câte un “track day” pe circuit, este recomandat să schimbi uleiul după fiecare cursă sau eveniment sportiv.

  1. Dacă folosim ulei cu o vâscozitate mai mare, mașina consumă mai puțin ulei

În continuarea mitului anterior, fiecare motor este calibrat și proiectat pentru a funcționa în anumiți parametri, cu anumite forțe de frecare. Dacă schimbăm vâscozitatea uleiului pentru că “am auzit că așa nu mai consumă ulei” sau “așa pot să schimb uleiul mai rar” nu facem decât să expunem motorul la solicitări inutile. Practic, forțăm mașina să funcționeze în alți parametri decât a fost proiectată, riscăm să pierdem garanția (dacă avem) sau să uzăm și mai tare motorul. Pur și simplu trebuie să folosim uleiul recomadat și să respectăm cu resposabilitate intervalul de revizii, pentru a prelungi durata de viață a motorului.

  1. Dacă rulezi puțini km nu trebuie să schimbi așa des uleiul

Uleiul de motor lubrifiază componentele aflate în mișcare în interiorul motorului (cuzineți, supape, axe cu came, culbutori, pompe de injecție unde e cazul – practic tot). El are și rol de a răci aceste componente, dar și a de prelua impuritățile care pot să apară în motor (particule metalice care pot apărea în urma frecării și uzurii pieselor), care sunt captate de filtrul de ulei. Uleiurile minerale “îmbătrânesc” și își pierd proprietățile, astfel că ele trebuie schimbate anual (în general), chiar dacă nu se parcurge numărul de kilometri specificat de producător.

  1. Dacă folosesc combustibil premium pot să schimb uleiul mai rar

Folosirea unui combustibil premium îmbunătățește arderea în cilindri, care este mai completă și rezultă astfel mai puține emisii poluante, dar și o performanță mai bună a motorului. Însă uleiul este expus la aceleași temperaturi și uzuri, deci trebuie schimbat la același interval recomandat de producător.

Acestea fiind spuse, nu uitați să vă faceți timp să vă aruncați o privire pe cartea de service din torpedoul mașinii. În plus, pentru că se apropie iarna, odată cu schimbul de ulei verificați și lichidul de frână și nu uitați să schimbați lichidul de parbriz cu cel de iarnă! O să vă mulțumiți atunci când veți pleca în prima excursie spontană și veți ști că nu aveți nicio grijă în ceea ce privește mașina.

(P) Am cunoscut echipa Castrol în octombrie, la Women Rally Cluj-Napoca – Trofeul Castrol. Mi-au plăcut mult nu doar pentru că susțin proiecte curajoase din motorsportul românesc, cât și pentru că sunt preocupați de responsabilizarea șoferilor, dar și de provocările prin care trec acum cei care lucrează în industria auto.

Și pentru că tot vorbeam de stat fără griji, Castrol vine în întâmpinarea șoferilor responsabili și oferă garanția motorului pentru 12 luni sau 15.000km tuturor clienților care își schimbă uleiul într-un service din cele 220 din rețeaua Castrol Service România, folosind produse Castrol. Vehiculele eligibile sunt cele personale, care nu au mai mult de 150.000km sau maximum 12 ani vechime, iar garanția intră în vigoare după parcurgerea a 1000km de la efectuarea schimbului de ulei. În plus, service-urile din rețeaua Castrol au un avantaj care îi poate diferenția în fața clienților – fără costuri, pentru că orice reparație sau înlocuire în baza garanției este acoperită de Castrol!

Intrați aici pentru a afla mai multe despre programul lor, pentru a identifica uleiul recomandat pentru mașina voastră și pentru a găsi cel mai apropiat service autorizat Castrol!

Articole similare

ROCHARGE by Vitesco Technologies 2023

Au trecut trei ani de când am fost în primul tur al țării cu mașini electrice. Pe atunci încă scriam destul de des pe blog, …

Cars & Roads by Michelin 2023

Tocmai am încheiat acea perioadă din an numită și “am văzut că te-ai plimbat ceva în ultima vreme”. Practic, în ultimii ani, verile mele au …

Cursa pentru egalitate

Cursa pentru egalitate Pilotul de raliu Cristiana Oprea și Centrul FILIA își unesc forțele pentru a promova egalitatea de gen Comunicat de presă | București, …

WRC Croația: Experiența care a ieșit din a doua

articol pubicat pe Autocritica.ro. Fotografii de Flavius Croitoriu, Attila Szabo, Bastien Roux. Povestea participării mele în etapa de WRC din Croația. De la extaz la agonie …