Putem să răsuflăm ușurați, am trecut cu bine peste o nouă ediție “de succes” a târgului mașini București – pardon, a Salonului Auto București & Accesorii. De ce e București & Accesorii și nu Auto & Accesorii nu mi-am dat seama nici până azi…

To keep it short, m-am plimbat puțin pe acolo și de data asta și am văzut câteva lucruri de apreciat, în mijlocul unui eveniment care altfel este greu de justificat.

De dragul informării corecte, în primul rând vreau să evidențiez diferențele dintre Salonul Internațional de Automobile București și Salonul Auto București & Accesorii:

SIAB

Se ține o dată la 2 ani.

Figurează în calendarul Organizatiei Internationale a Constructorilor de Automobile (OICA), alături de alte saloane auto faimoase cum ar fi cele de la Detroit, Geneva sau Paris.

Este organizat de APIA în parteneriat cu Romexpo și în colaborare cu Camera de Comerț și Industrie a României.

Din motive financiare, începând cu 2009 toate edițiile SIAB au fost anulate, reflectând astfel starea pieței auto din Europa în acea perioadă. Ultima ediție a fost în 2007.

Este un Auto/Motor Show dedicat în principal importatorilor și constructorilor auto, cu accent pe show.

În 2018, SIAB a integrat selecția de vehicule într-un eveniment complex, care include conferințe de interes pe tema mobilității sau a tehnologiei, dar și expozanți complementari domeniului auto.

Prețul biletului a fost de 30 de lei iar salonul a ținut 10 zile, între 23 martie – 1 aprilie 2018. S-a desfășurat în ambele pavilioane noi ale Romexpo, B1 și B2, astfel că suprafața interioară utilă a fost de 27.300 mp. Acesteia se adaugă corpul B3 care face legătura între cele 2 pavilioane, cu sălile de conferință de la etaj, cafeneaua de la parter, plus spațiul din exterior de 20.000 mp cu zone de SUV test-drive amenajate și food-court-ul de pe esplanada din fața pavilioanelor. Au fost prezente peste 150 de modele, dintre care 3 premiere europene.

Cele 22 de mărci auto care au putut fi văzute în 2018 (preponderent prin importatori): BMW, Rolls Royce, Mini, Audi, Volkswagen, Skoda, Seat, Porsche, Bentley, Lamborghini, Mazda, Kia, Volvo, Lexus, Opel, Honda, Suzuki, Toyota, Ford, Isuzu + camioane MAN, motociclete Mottorrad.

SAB&A

Eveniment bianual, deoarece are și o ediție de primăvară “SAB Spring Edition” care se desfășoară pe o perioadă mai scurtă, de 4 zile.

Eveniment cu tradiție (prima ediție a fost în 1993) – 2018 a fost a XVI-a ediție.

Este organizat de Premium Expo sub patronajul Primăriei București, a Ministerului pentru mediul de afaceri, comerț și antreprenoriat, a Ministerului Mediului și a ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România).

În 2018, SAB&A a integrat în program câteva evenimente conexe care au pus accent pe siguranța rutieră: demonstrații de supraviețuire urbană, lansarea unui manual de siguranță rutieră, simulatoare de răsturnare la standul Poliției Române, dar și o competiție automobilistică de îndemânare.

Prețul biletului a fost de 35 lei iar evenimentul a ținut 11 zile, între 11-21 octombrie 2018. S-a desfășurat doar în pavilionul B2 al Romexpo, deci suprafața interioară utilă a fost de 15.366 mp. De aici, 5000 mp au fost dedicați expozanților de servicii, echipamente și accesorii. Au fost amenajați aproximativ 10.000 mp ca spațiu de expunere și la exterior, unde accesul a fost gratuit (spre deosebire de SIAB). Au fost prezente peste 350 de modele, însă fără nicio premieră europeană.

Cele 23 de mărci auto care au putut fi văzute în 2018 (preponderent prin dealeri locali): Skoda, Seat, Piaggio (prin Avia Motors), Mercedes-Benz, Land Rover, Ford, Mitsubishi, Hyundai, Jaguar (prin Țiriac Auto), Jeep, Fiat, Alfa Romeo, Maserati (prin Auto Italia), Suzuki (prin Autonet), Kia (prin Mit Motors), Toyota (prin Toyota București Vest), Mazda (prin Arian Motors), Opel, Citroen (prin grupul Rădăcini), Smart (prin Autoklass Pipera), Isuzu (doar în expoziția exterioară), Honda, Volvo.

Ambele evenimente pun accent pe noutăți și premiere naționale sau europene, dacă este cazul, concepte noi sau alte “invenții”. Diverși furnizori de servicii sau accesorii, dar și mașini clasice sau mașini de curse au completat expozițiile de fiecare dată. Și preferații mei, cadouri-grozave.ro – cum să pleci cu mâna goală de la ei?

Acum, revenind la impresiile de anul acesta: SAB&A are mai degrabă aspectul unui târg, decât al unui salon, prin prisma faptului că expozanții nu s-au preocupat să amenajeze spațiul dedicat. Practic, e o mare parcare interioară cu mașinile așezate la dungă pe un covor roșu, cu mult prea puține artificii de design care ar putea să facă diferențierea, de exemplu, dintre standul Volvo și cel al Citroen.

Spre deosebire SAB&A, câțiva dintre expozanții de la SIAB chiar și-au dat silința să creeze un spațiu care să reflecte caracterul brandului promovat. Să ne amintim doar de modelul X2 în acea superbă nuanță de galben, care trona la 3 metri deasupra pavilionului B1. Sau de standul Rolls Royce care a fost construit la fața locului, cu pardoseală și pereți de marmură. Grupul Porsche România a avut și el construcții în toată regula pentru fiecare dintre mărci, cu o atenție deosebită la standurile Seat și Audi. Spațiul dedicat modelelor Porsche, Lamborghini și Bentley a fost delimitat prin pereți de sticlă, iar în zilele aglomerate accesul se făcea în limita capacității, pentru a asigura o experiență cât mai bună vizitatorilor. Astfel, nu s-a riscat zgârierea mașinilor, însă nici nu au fost delimitate de cordoane roșii sau alte improvizații.

“Maximumul” de feng-shui la SAB&A a fost amplasarea unor ghivece cu ficuși: sigur, fiecare după buget, vezi Mazda vs. Maserati. În contrast, Kia a avut la SIAB un întreg perete verde din mușchi, care semnala “Eco zone” cu modelul plug-in hibrid Kia Niro PHEV.

Interesul scăzut pentru arhitectura spațiului de la SAB&A se vede și în zonele de ospitalitate: amenajarea consta în câteva canapele/fotolii, o măsuță de cafea și eventual câteva rafturi cu broșuri. SIAB în schimb a fost mult mai primitor cu vizitatorii săi: standul Ford România a fost un exemplu frumos, având o structură cu etaj dedicat zonei de ospitalitate, sau cafeneaua sharetoo by Porsche Bank.

Chiar și așa, feedbackul importatorilor de după SIAB a fost că, momentan, un asemenea eveniment nu este eficient financiar. Merită însă? Categoric da, pentru că le oferă clienților o altă experiență – și aici revenim la ideea de show. Clienții vin pentru a vedea mai multe mașini laolaltă – însă au șansa să plece cu mult mai mult de atât. Brandurile sunt datoare să le ofere oaspeților puțin din propria personalitate, să le inducă lifestyle-ul pe care și-l asumă odată cu achiziționarea unei mașini dintr-o marcă sau alta. Ne dorim o bucățică de Geneva sau de Paris aici, în București, fără pretenția de a concura cu marile saloane. Însă cu nevoia psihologică de a tinde spre acele idealuri, de a încerca măcar pe măsura eforturilor pe care le fac românii care aleg să își cumpere o mașină nouă în locul uneia adusă “de afară”.

Din păcate nu toate companiile au înțeles această nevoie de respect a clientului, iar absențe notabile au fost și de o parte, și de alta. Asta mă duce cu gândul la o altă lacună, de data asta una comună mai multor evenimente de gen: încăpățânarea cu care Dacia, prin grupul Renault-Nissan, refuză să fie prezentă la saloanele din România, demonstrând încă o dată nostalgicilor că pur și simplu “a uitat de unde a plecat”.

Toate aceste aspecte reflectă un singur lucru: bugetul pieței auto și posibilitatea de a susține (sau nu) mai multe evenimente de acest gen. Părerea mea este că piața auto din România nu are motive să organizeze mai multe “saloane auto”, în special în contextul nerezolvării problemei importurilor masive de mașini second-hand. Faptul că SIAB a fost organizat în martie, la începutul sezonului, în timp ce SAB&A din octombrie a primit ce a mai rămas din bugetele anului curent, cu siguranță se reflectă în aspectul celui mai recent eveniment dintre cele două.

Sigur, pentru cineva care e în căutare imediată de mașină nouă, 35 de lei pentru un bilet la SAB&A este exact ce trebuie, pentru că are ocazia să vadă multe mașini în același loc și să beneficieze de diferite oferte sau discounturi. Pentru noi ceilalți însă, experiența readusă timid de SIAB poate face diferența dintre a fi prezent sau nu la un asemenea eveniment, sau dintre a ne îndrăgosti mai mult sau mai puțin de mărcile pe care le admirăm deja.

SIAB 2018

SAB 2018

*Imagini realizate exclusiv cu iPhone X & Moment Lens