Evoluția din karting către alte discipline ale automobilismului este un pas necesar în drumul tinerilor ce speră să facă o carieră în acest sport, iar accesarea unor discipline cum ar fi slalomul paralel, viteza în coastă sau chiar raliurile începând cu vârsta de 16 ani este una dintre oportunitățile create de FRAS în ultimii ani. Astfel, sub atenta îndrumare a unui copilot sau tutore cu experiență în automobilism, tinerii minori își pot începe drumul către performanță.

Din 2018, primii pași în lumea raliurilor sunt strict reglementați pentru a încuraja cât mai mulți debutanți să practice acest sport într-un mod sigur și accesibil, campionatul Rally 2 fiind campionatul care le oferă această rampă de lansare, alături de cupele monomarcă din campionatul național de raliuri.

Regulile de respectat pentru piloții minori sunt simple: trebuie să aibă un copilot cu experiență și permis de conducere, care va conduce mașina pe toate sectoarele de legătură (etape), inclusiv în zonele de start festiv. Chiar dacă circulația este închisă și pe o porțiune înainte de controlul orar, pilotul are voie să conducă doar din starul probei speciale până în Stop probă.

Istoric, exemplele piloților care au beneficiat în urma acestui concept de acces al juniorilor in competitie 1 (16-18 ani), cum ar fi Simone Tempestini, Norbert Maior, Andrei Mitre, Filip Bădina, probează viziunea, strategia și proactivitatea celor implicați în dezvoltarea și promovarea motorsportului, precum și performanța autentică a celor care au decis să-și urmeze pasiunea.

“Las’ că merge și așa” este povestea lui Rareș Drancă, tânărul pilot botoșănean de 17 ani care, licențiat “fast forward” în ale pilotajului, decide să-și probeze calitățile proaspăt dobândite în Campionatul Național de Raliuri 2017. Până aici totul bine și frumos. Tentația cheilor mașinii din buzunarul licenței de pilot îl face însă să-și forțeze înscrierea și participarea, în afara limitelor statutate și permise (înscriere în cupă monomarcă sau Rally 2) și să refuze de mai multe ori invitația de a se alinia la Regulamentele FRAS, concepute pentru a asigura performanțe optime cu efecte adverse minime la aceasta categorie de vârstă – cum ar fi conducerea fără permis pe segmentele deschise ale drumurilor publice, ceea ce tânărul a și făcut la Raliul Moldovei 2017. Gestul a rămas fără consecințe, ba chiar s-a ales cu un premiu special primit la final de raliu…

Și ce e rău în asta, ați spune? Își urmează visul, ce ai cu el? Hmmm…Toți cei care ne urmăm visele, și sunt convinsă că suntem mulți și în motorsport și în afara lui, avem pe lângă gustul premeditat al succesului și un mare impuls să punem totul pe repede înainte… O voce care strigă: “cut the corner !!!”. Diferența însă, între cei care cred că-și urmează visul atunci când fac slalom cu viteză printre reguli pentru a-și atinge scopul și cei care aleg să-și urmeze în mod autentic visul este deplina conștiență a responsabilității personale și a valorilor promovate pe drumul către succes.

Pentru că în final, fairplay înseamnă corectitudine, respect pentru regula jocului, respect pentru comunitate și se plătește cu prețul efortului mental, emoțional și fizic propriu. Și nu “cu orice preț”.

Spectatori sau sportivi, acesta este un demers pentru fairplay. La toate vârstele și categoriile, valabil în sport și în viață.