Life is exciting – noul VW Golf 8

2020 vine cu o gură de aer proaspăt în Garaj sub forma mai multor review-uri de compacte pe care am avut șansa să le testez pe Emoticar În sfârșit, căutarea SUV-ului pierdut ia o pauză iar atenția revine către firescul mașinilor “mai prietenoase” cu orașul – nu neapărat din punct de vedere al energiei utilizate (deși voi începe să documentez și opțiunile hibride, în ciuda tricoului meu Electric Benzină), ci din perspectiva dimensiunilor reduse. Iar primul pe listă este noul Volkswagen Golf 8.

Acum câteva săptămâni am savurat din plin iarna portugheză la volanul noului Volkswagen Golf 8, cu ocazia lansării internaționale care a avut loc la începutul lunii decembrie 2019 în Porto. Ce va fi cu adevărat interesant la povestea care urmează nu sunt neapărat noutățile cu care vine Golf 8 (deși mi s-a părut senzațional, fără pic de exagerare), ci perspectiva mea naiv-începătoare și plină de entuziasm pentru întregul eveniment. Motivul este simplu: a fost prima mea deplasare în afara țării cu un brand auto. Și ce mai experiență!

A fost un real răsfăț, dar și o provocare: m-am simțit ca atunci când eram mică și mergeam cu mama la conferințele medicale. Am deschis larg ochii și m-am bucurat de fiecare mic detaliu al deplasării: de la cum documentau călătoria colegii mei din presa, la cum testau mașinile sau cum se fotografiau cu ele, ba chiar am fost atentă și când anume alegeau să se retragă în camera de hotel pentru a scrie câteva impresii la cald (ceea ce în mod evident eu nu am făcut, fiind fascinată de tot ce mi se întâmpla). Nu doar că am avut șansa să testăm toate cele 5 versiuni ale noului Golf 8 disponibile acum pe piață, dar în hotel erau amenajate stații de lucru unde puteai vedea exact ce s-a pus pe mașină și specialiștii VW îți stăteau la dispoziție cu explicații. Socializarea, traseul ales pentru testarea mașinilor, întregul resort care a găzduit evenimentul de lansare – experiența asta a fost mult mai mult decât un test-drive. 

Primirea călduroasă de la aeroport într-un mic container VW amenajat super cool a picat la fix. După 2 zboruri (unii colegi din alte țări au avut de schimbat chiar 3 zboruri!) ne-am trezit la viață cu tradiționalul pasteis de nata și fresh de portocale, în timpul unui scurt briefing ținut de unul dintre specialiștii Volkswagen. Am ales apoi mașina pe care urma să o testez pe traseul de 2 ore către hotel – un 1.5 TSI de 110 kW/150 CP, cutie manuală în 6 trepte – și am făcut o scurtă sesiune foto-video în parcare, de încălzire.

Tehnologie

Primii câțiva zeci de km mi-au dat senzația că mă aflu într-o mașină premium, datorită cockpit-ului digital și a tuturor sistemelor electronice de asistență și safety. Totul mi s-a părut foarte bine configurat și deloc intruziv, ceea ce așteptam de mult să văd pe mașini din această gamă. De obicei, tot ceea ce înseamnă cruise control (pilot automat), frânare de urgență, lane assist sau orice fel de asistență la condus nu funcționau cum mă așteptam – fie interveneau prea mult, fie prea puțin, fie în momente nepotrivite. Golf 8 le-a readus la normalitatea necesară și asta mi-a plăcut.

Toate instrumentele din bord sunt digitale și super personalizabile – ca dotare standard! Eu cred cu tărie că mașina perfectă este cea în care te simți bine, cea pe care o iubești să o coduci și care te face să te simți mai bine când revii la ea, indiferent cât de grea ți-a fost ziua. Dacă la curse eliminăm orice artificiu de care nu avem nevoie – inclusiv aer condiționat, radio sau sisteme electronice, în viața de zi cu zi îmi place să mă joc cu detalii precum culoarea luminii ambientale sau a ceasurilor din bord. 

Ai ca opțiune și head-up display, ceea ce recomand cu tărie pentru un plus de siguranță la volan. Farurile și stopurile LED vin însă ca dotare standard, ceea ce e un mare plus.

Sistemul infortainment este adus la zi: interacțiunea cu el mi s-a părut destul de intuitivă, iar asta spune multe venind de la cineva care nu are ca referință modelele anterioare Golf (așa e, nu am testat alte Golfuri de când am blogul). Ecranul este touch-screen și poate fi personalizat și el, o parte din butoane sunt acum pe bază de touch, dar ai și comenzi vocale intuitive, într-un sistem pe care, așa cum am mai spus, eu l-am găsit doar la modelele premium.

Și pentru că tot am recunoscut (blasfemie!) că nu mai condusesem până acum modelele anterioare de Golf, am avut ocazia rară să fac asta odată ajunsă la hotel. Cei de la Volkswagen au adus toate cele 7 generații și toate puteau fi testate – da, chiar și Mk1 sau Mk2 aduse din colecția Volkswagen Classic, motiv pentru care habar nu am cum arată Spa-ul resortului în care am stat (nu că ar fi timp pentru așa ceva în deplasările pentru presă). Mi s-a părut o inițiativă superbă și un mod foarte frumos prin care conștientizăm procesul la care suntem martori: industria auto evoluează, odată cu societatea. Respectăm istoria, dar apreciem progresul care vine în întâmpinarea noilor nevoi. Și din când în când, se întâmplă să dai peste un Golf 4 din 2003 cu motor 2.8 V6, tracțiune integrală, cutie manuală în 6 trepte, o putere de 270 Nm și 204 CP la 1 tonă jumate’… și uiți de Greta, de Apple Car Play – la naiba, uiți și de radio pentru că motorul ăsta scoate o muzică senzațională și îți oferă niște trăiri pe care nicio mașină de azi nu le va mai putea scoate de sub capotă. #poțipăți

Revenind la ofurile noastre: acum totul este conectat la internet printr-un eSIM și infrastructura We Connect a celor de la Volkswagen este noul standard – îți salvează toate setările, preferințele și personalizările într-un cloud, dar îți oferă și asistență în situații de urgență. Poți avea Mobile Key, adică să deschizi mașina cu un smartphone, iar în serviciul We Connect Plus ai acces la tot felul de alte servicii online: control remote al ventilației, internet radio și media streaming, căutare locuri de parcare sau stații de încărcare pentru modelele plug-in sunt doar câteva care mi-au atras atenția. Există și infrastructura pentru flote, We Connect Fleet, care mi se pare foarte utilă pentru administrarea și supravegherea flotelor de mașini, pentru că îți oferă statistici despre consum, eficiența condusului și mentenanță.

Știm deja că online-ul este noul standard, că dacă nu ești pe internet nu exiști. Cumva, noul Golf 8 m-a făcut să îmi imaginez că de acum încolo schimbatul mașinii va fi similar cu schimbatul smartphone-ului: îți migrezi datele de pe vechiul “device” pe cel nou și ești gata de drum. O fi bine, o fi rău? E cu siguranță ceva nou și interesant.

Cum se conduce

M-a impresionat însă faptul că setările modului de condus vin ca echipare standard pe Golf 8: m-am jucat cu toate cele 3 moduri, Comfort, Eco și Sport, dar poate fi setat și un al patrulea mod, individual. Și am avut și de ce să le testez, pentru că noul Golf chiar este sportiv la bază – atenție, nu vorbim de versiunea pur-sportivă GTI sau Golf R. Am avut șansa să testez modelul ales pe niște drumuri de asfalt înguste și virajate (spre groaza copilotului meu, Anne) care puteau fi fără probleme traseul unor probe de raliu. Am rămas impresionată de precizia direcției și de rigiditatea suspensiei în modul Sport, mulțumită sistemului DCC – adaptive chassis control. Iar modul de condus individual îți oferă multe opțiuni de personalizare, pentru a obține exact rețeta de comportament dinamic pe care o preferi.

Consum & motorizări

Din punct de vedere al consumului, am testat relevant (pe trasee mai lungi, extraurban, și sportiv, dar și mai cuminte) Golf 8 cu motorizarea 1.5 TSI spre hotel (110 kW/150 CP) și 1.5 eTSI la întoarcere spre aeroport(tot 110 kW/150 CP) iar rezultatul a fost similar – în jur de 7l/100km. Motorul 100% termic în 4 cilindri dezactivează aproape imperceptibil 2 dintre aceștia atunci când sistemul ACT (Active Cylinder Management) consideră că poate reduce consumul și emisiile de carbon. În schimb, motorul mild-hybrid face ceea ce se numește “coasting” – adică se oprește când nu calci accelerația, de exemplu pe autostradă sau la vale, și recuperează energie. Schimbarea semnificativă ni se promite însă în traficul urban, acolo unde sistemul Start-Stop va deveni practic insesizabil pe versiunea eTSI, mulțumită alternatorului secundar, de 48V, proiectat exact pentru vehiculele mild-hibrid, care promite un consum cu 10% mai redus.

O decizie importantă pe care va trebui să o iei când alegi o versiune Golf 8 este tipul de cutie de viteze, deoarece toate versiunile pe benzină vin cu o cutie manuală în 6 trepte, în timp cutia automată o găsești pe eTSI și 2.0 TDI. 

În final, Golf 8 va fi disponibil într-o gamă completă de motorizări: 4 TSI (2 motoare cu 3 cilindri și 2 cu 4 cilindri), 2 TDI, 3 eTSI (mild-hybrid) și 2 modele plug-in hibride (dintre care unul va fi sportivul Golf GTE). Lor li se va adăuga TGI (modelul pe gaz), dar vedetele vor fi cu siguranță sportivele GTI, GTI TCR, GTD și Golf R.

Design sau ce este de fapt Golf 8

Iarna portugheză. Nu este nici pe departe atât de ternă cum îți imaginezi. Soarele arzător se transformă în jumătate de oră în ploaie rece cu vânt. Dar găsești la tot pasul verde crud însoțit de ace de pin și culorile vii ale portocalelor din grădini. Calci pe asfaltul din care iese abur și te uiți la dealurile brodate cu case din care răsună fado.

De fapt, e ceva ce simți, un vibe special, o energie bună care e greu de desenat într-o imagine. Cam așa e și Golf 8 – pentru mine, ca imagine a fost întodeauna “the underdog”. Nu a avut artificii, linii geometrice care să îți taie respirația sau exagerări stilistice nefondate. Recunosc, la nivel superficial, de asta mie nu mi-a trezit curiozitatea până acum.

Klaus Bischoff, Director Executiv al Volkwagen Design, spune despre designul Golfului că reprezintă evoluția a milioane de “feeling at home” pe care șoferii le-au trăit cu mașinile lor. Nu e nicio îndoială că VW Golf a fost și este în continuare un model iconic, o referință pentru milioane de oameni – peste 35 de milioane de unități vândute de-a lungul celor 7 generații de Golf. Silueta lui reflectă într-adevăr perfect funcționalitatea, confortul și versatilitatea pe care am simțit-o la volan. Life really does happen with a Golf.

Articole similare

ROCHARGE by Vitesco Technologies 2023

Au trecut trei ani de când am fost în primul tur al țării cu mașini electrice. Pe atunci încă scriam destul de des pe blog, …

Cars & Roads by Michelin 2023

Tocmai am încheiat acea perioadă din an numită și “am văzut că te-ai plimbat ceva în ultima vreme”. Practic, în ultimii ani, verile mele au …

Cursa pentru egalitate

Cursa pentru egalitate Pilotul de raliu Cristiana Oprea și Centrul FILIA își unesc forțele pentru a promova egalitatea de gen Comunicat de presă | București, …

WRC Croația: Experiența care a ieșit din a doua

articol pubicat pe Autocritica.ro. Fotografii de Flavius Croitoriu, Attila Szabo, Bastien Roux. Povestea participării mele în etapa de WRC din Croația. De la extaz la agonie …